Designstudio på skøyen
1. Oktober 2025
I Drammensveien 130, i lokalene som tidligere huset en ubåtfabrikk, er det etablert et nytt designstudio og showroom for flere anerkjente merkevarer innen interiør og bolig. Prosjektet har omfattet rundt 5000 kvadratmeter grunnflate fordelt på fire plan, og ble gjennomført i tett samarbeid med entreprenør, øvrige fag og de enkelte leietakerne, som hadde egne ønsker for farger og uttrykk.

Arbeidene startet med omfattende forarbeider på eksisterende himlinger og vegger. Utover i prosjektet ble det løpende utført komplette sparkel- og malerarbeider etter en detaljert fremdriftsplan. Det har blitt brukt en bemanning på rundt tolv malere på stedet for å sikre at fremdriftsplanen ble fulgt.

Et sentralt mål var å kombinere moderne malerarbeider med bevaringen av byggets industrielle preg. Kunden ønsket å beholde deler av den rustikke karakteren, og der det ikke ble satt opp nye gipsflater, ble overflater reparert og struktur etterlignet med sparkel. Dette gjaldt også i den åpne himlingen, der tekniske føringer og stålrør ble synliggjort. Her ble det hindre rustgjennomblødning med spesialmaling fra Nordsjø.

Prosjektet omfattet også nedsliping av struktur i betongtak med Mirka-slipesystem og 16-kornet papir, lakkering av heisdeler og påføring av epoxymaling i heissjakt, samt brannmaling av stålsøyler. Nye gipsvegger og skjørt ble sparklet, slipt og malt i ønsket farger. Listefrie løsninger mot gulv og tak stilte høye krav til nøyaktighet i utførelsen.
I atriumet, der veggene strekker seg 15 meter opp, ble det benyttet lift for arbeid med både vegger og himling. Flos vegglamper ble strimlet inn i veggene for å skape et rent og integrert uttrykk. I tillegg til det innvendige arbeidet ble fasaden mot vest og nord reparert og malt.

Ved ferdigstillelse var atrium og utvendige arbeider blant de siste delene som ble sluttført, samtidig som leietakerne flyttet inn i sine showroom og kontorer. Resultatet er et bygg som kombinerer moderne funksjonalitet med synlige industrielle elementer, tilpasset de ulike merkevarenes profil og den helhetlige arkitekturen.
